Jag har inte varit något stort fan av målvinst/flerbongar, men jag måste samtidigt se verkligheten. De senaste 300 omgångarna på V64 har runt 1/6 gett mindre än 1.000kr i utdelning på en rad med sex rätt, trots att det gödslats med jackpottar. 1/3 av alla omgångar på V64 slutar med att utdelningen är lägre än 3000kr. Medianutdelningen ligger under 9.000kr.
Det är flera veckor sedan vi fick se en V64-omgång med sex fulla lopp, dvs minst 12 anmälda hästar i varje lopp. Det är numera standard med ett eller två lopp som har 6-7-8 anmälda hästar, och på det kommer strykningar som decimerar antalet möjliga rader ännu mer. Varenda omgång innehåller dussintals med breddloppshästar som borde tävla om kaffeburkar eller en vacker broderad tavla, men som istället står med i startlistan för en spelform som omsätter åtminstone 5Mkr.
Jag gillar inte att hålla på och fiska efter småfisk, men om det är så glest mellan de stora att det är meningslöst att hålla på och jaga dem får man ändra strategi eller byta jaktmarker.