Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-16, 00:06   #55
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Nej, måste man absolut inte. Men det blir ju inte direkt billigare eller mindre komplicerat att spela flerbongar, "komplettera med flerbongar", "målvinstspel" eller vad det kan kallas. Somliga passar det, men man måste komma riktigt rätt på det eller bara spela när det ser ut att bli favoritparader. Högre varians?

Själv har jag inga positiva erfarenheter av viktade insatser på spelformer med fler lopp än Dagens Dubbel (där "ska" man spela med olika insatser på olika kombinationer). Tvärtom, jag har sumpat en hel del genom att lägga energi på flerbongsstrategier vid fel tillfällen.
Det är helt okomplicerat att komplettera med "målvinstspel". För de flesta raka system finns ett gäng rader som inte ger hela systemkostnaden tillbaka. Antingen kan man såklart reducera bort dessa om man inte tycker att väntevärdet är tillräckligt högt. Reducerar man bort dem ändå ökar man variansen medvetet. Alternativet är att spela extra kopior av enbart dessa rader.

Att rena flerbongsstrategier kan sluta i floder av grin och gråt och tandagnisslan, om man sätter "spelidéerna" men spricker för att man inte garderat tillräckligt djupt i något eller några lopp, håller jag med om till 100%. Det alternativet lider av exakt de svagheter som du räknar upp.

Att det skulle vara korrekt tänkt för DD men inte för spelformer med fler lopp håller jag inte med om. Däremot låter det sig inte göras effektivt med manuella metoder.

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-03-16 klockan 00:10.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat