Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-16, 16:41   #26
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Den säger å andra sidan inte mycket heller.

På kort sikt säger det absolut ingenting att jämföra ens egna vinstchansberäkning med insatsprocenten. Även på lång sikt är värdet av det mycket tveksamt. Som privatspelare borde man snarare ha som standard att göra en efteranalys av sina spel i utvecklingssyfte än något annat. Ser man till att hela tiden utvecklas är chansen större till ett förväntat positivt väntevärde än att bara försöka mäta det.
Det var ju just det jag menade. Där är det ju helt fel att säga att man gjorde "rätt" bara för att man vann. Det är bara efter 1000-tals allin-lägen som utfallet närmar sig det förväntade "sanna värdet" som man i pokersituationen känner till ( och i travsituationen aldrig kan känna till ).

Helt klart måste man titta på hur något har gått till. Om man höjer upp en häst från 25%->50% och den vinner på det turligaste av turliga sätt så går det ju att likna vid att vinna med en 2-outare i poker. Att lyckas höja enskilda vinnande utfall.

Om hästar som jag värderar ner jämfört med kollektivet vinner så är det ju ett ganska tydligt tecken på att jag gör något fel redan i den här fasen. Då är just det tänkesätt som jag använt för att värdera ner hästen en utmärkt kandidat för att göra det du kallar efteranalys i utvecklingssyfte.

Om jag däremot regelmässigt värderar vinnarna till högre vinstchanser än kollektivet men ändå inte vinner, ja då är det ett bra tillfälle att istället utvärdera hur jag sätter ihop mina system.