Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Nja. Nu håller jag inte med dig alls.
Det är väl klart att det sanna värdet av min sannolikhet att vinna spelar roll i allin-situationer spelar en ENORM roll?
Om jag snittar 5% eller 59% i Allin-EV kan ju omöjligen vara egalt?
Det är ju den informationen jag behöver för att kunna korrigera mitt spel. Utfallet som sådant på kort sikt spelar dock mindre roll så länge man är korrekt bankrollad.
Dessutom behövs inte så väldigt många händer heller innan det konvergerar.
Problemet med travparallellen är att det inte går att bestämma den sanna sannolikheten. Det är ju därför man är utlämnad till att göra andra jämförelser.
Jag tänker mig t o m att den typen av jämförelser kan vara en indikator på att något av spelet, sporten eller ens egna utveckling har förändrats.
|
Begreppet Allin-Ev i procent känns väl väldigt förlegat? Oftast pratar man väl om ett justerat EV i aktuell valuta som tar hänsyn till "non showdown winnings". Hur som helst tar det även här rätt många händer innan det visar något av större värde (även om jag precis som andra gråtit blod efter en session med 10 BI ner i hålet trots ett positivt EV). Som ensam parameter hjälper det ju än inte heller speciellt mycket eftersom man inte vet vad det är som gör att ens EV är positivt/negativt.
Nej det går inte att bestämma den sanna sannolikheten. Det jag försöker förklara är att det även över lång sikt inte heller ger speciellt mycket att försöka jämföra sina egna sannolikheter med utfallet. Detta pga: 1) underlaget kommer alltid att vara för litet för att egentligen kunna säkerställa något. 2) Med tiden hinner gammal data bli utdaterad.