Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-18, 18:07   #14
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Apetass Visa inlägg
Statistikbibeln och Travkonsulten brukar ju räknas som dom oumbärliga travböckerna. Det jag (lågintensentivt) försökt med är att komma på en fungerande formel för att bedöma dom olika statistiska variablerna.

Ok, spår 5 har störst fördel i autostart. Det visar sig dock att häst 5 i loppet har tagit alla sina segrar bakifrån. Å andra sidan trivs den mycket bra distansen. Men kusken har en årsstatistik på 7%. Tränaren tror dock på bra chans eftersom hästen lättas i balansen och körs med jänkarvagn. Då återstår bara det faktum att hästen dessvärre bröt alla ben igår. Ni fattar.

Om man inte har ett system för att bedöma statistiken, så kan det lika gärna bli en fälla. Eller hur tänker ni?
Spår 5 är ingalunda någon garantispets, men det går att hitta ett rätt så bra läge därifrån. Istället för att starta sitt avancemang från sjätte par 1200 kvar kan man vänta lite, eller mycket tidigare i loppet få tag i ledaren och sätta press.

7% är ingen dålig segerprocent, det är ungefär medel. Kommer man ner till 5% eller där under är det däremot dags att hissa varningsflagg. Ur statistiksynpunkt tycker jag att spår och kusk är neutralt till positivt. Sedan får man ju ta in vad de möter. Hur ser deras statistik ut?

Bike och skor är däremot inte statistik för mig. Om tränaren som känner hästen bäst tror på chans och trimmar maximalt finns det definitivt anledning att hålla ögonen på den. Tar man bort den från kupongen bör det vara för att man har analysen klar för sig.

Men visst behövs det bra rankingprogram som tar hänsyn till statistik. Det som finns idag är långt, långt ifrån att vara tillräckligt.