Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
En tredjedel av alla lopp kan försvinna, utan att en tredjedel av tävlingsdagarna/banorna försvinner. Det är väldigt mycket "tomgång" i tävlingsdagarna idag där det skall nötas på med massor av lopp som få är särskilt intresserade av att köra. Det gapar tomt i startlistorna mest varje dag. Östersund på Söndag är den första V64-banan den här månaden som lyckats prestera 6 lopp med minst 12 anmälda. Mängder av breddloppshästar kommer med i vanliga lopp.
Jag tror på att minska antalet lopp så att breddloppshästar får tävla i breddloppen, och så att man kan höja prispengarna i de lopp man sedan kör med streckspel med flera potter. Man får helt enkelt bättre betalt för varje start då.
Det får i sin tur uppfödare och hästägare att tänka mer i kvalitativa termer. I rondens avelsbilaga fanns det ju svart på vitt att de c:a 500 avkommorna efter lågt värderade hingstar inte var särskilt mycket att hurra för. De har kostat lika mycket pengar att föda upp, så när som på en liten lägre språngavgift, vilket är några få procent av en hästs kostnad under ett helt liv.
|
Kan ju vara så att de ca 500 avkommorna får betydligt sämre stomaterial med. Sen är det sämre tränare som tränar upp? Nu vet jag inte vad du menar med lågt väderade hingstar men bara mellan love you och super photo kosmos skiljer det väl sig 70-80 papp kan jag tänka mig. Ingen liten summa direkt innan man vet om det är en häst eller åsna som kommit ut även om det inte ens är ett år i proffsträning.