Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Nu skall jag slå lite imbecill statistik i bordet så får vi se om någon ändrar uppfattning.
67% av DD-omgångarna slutar med ranksumma 2-6, där ranken definierats av insatsfördelningen på huvudstreckspelet (V64/75/86). De 4-5 mest spelade komberna återfinns alltid där, och ofta också den sjunde/åttonde.
6 gånger av 10 ger DD under 30ggr i odds, var femte omgång under 10ggr.
Nu till det intressanta; samtliga dessa utfall ger förvisso en förlust för spelaren, men förlusten är för samtliga i intervallet ranksumma 2-6 lägre än spelavdraget. Favoritkomberna är med andra ord underspelade, ehuru inte lika mycket som spelavdraget. Men med lite mer feeling än stel och dum statistik så borde det gå att få ett positivt resultat genom att spela på favoritkomber.
Jag tycker inte det är helt fel att guida spelarna i det området istället för att dela ut dubblar som innebär åratal av tröstlöst och resultatlöst spelande i väntevärde innan den där förbaskade skrälldubbeln sitter där till 1200 gånger pengarna.
ATG som är beroende av omsättning är definitivt mer roade av människor som vinner ofta, även om det är lite, och sedan återinvesterar sina pengar (+lite till).
|
Även om det är korrekt att säga att förlustspel som klår spelavdraget är underspelade odds är det lite missvisande. En slarvig eller oinsatt läsare kan lätt misstolka till att det är ett vinnande spel.
Helt riktigt att tipsnissarna ska hålla sig till odds på lite lägre nivåer! Vi vill ju inte att nybörjarna ska bli black och tröttna innan de blivit intresserade av spelet och sporten på allvar! Det är ju vad allt handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241
Här tror jag du är ett annat fenomen på spåret. Hela Trav-Sverige verkar vara som en stor familj, och ingen riktar kritik, åtminstone inte i TV. Ställer journalisterna fel frågor , blir tränarna sura och bojkottar, typ Svanstedt.
När t ex Micke Nybrink, helt korrekt, går ut och sågar en dålig styrning eller en tränare som haft en häst i icke tävlingsdugligt skick, kan man direkt läsa på Trav 365 rubriker som ¨Se expertens hån av tränaren¨ etc.
Uppenbara mörkningar av tex Bergh och Melander får aldrig någon uppföljande fråga, som konstaterats även i andra trådar.
Det är ju så mycket enklare att ägna sig åt hejaklacksjournalistik och bara diskutera favoriter, så har man inte trampat på någon öm tå.
Nybrink känns ändå som den som främst drar en lans för oss småspelare, är det någon som vet om han är en vinnare på spelet i verkligheten?
|
Det här ihop med catchdriver-gängen som kör möter varandra i varje lopp och storstallens dominans är några av travets stora problem nu.
En sak kan jag dock förstå. När det kommer till tekniska eller andra för relativt oinsatta svårförstådda resonemang är det en god idé att inte låta debatterna gå ut i massmedia. Folk riskerar att tappa förtroendet på grunder de inte har koll på. Däremot är det pinsamt uppenbart att det ibland måste gå den vägen för att ATG ska bry sig om att agera. Proaktivitet eftetlyses!