Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-22, 12:22   #52
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Min analys av "mittspårens" goda resultat är att den största faktorn är kuskarnas taktiska tankar och inget annat. Spår längre in är ofta nöjda med att sitta där de sitter från början och kör inte något värre för att komma till front initialt. De yttersta spåren räknar med att det är klokast att backa ner från start och ställa på i slutet av loppen istället. Mittenspåren har således goda chanser att ta hand om de fina positionerna där framme (främst spets då), de positioner man gärna vinner lopp ifrån.

Angående litteratur om travsport ur ett spelarperspektiv så började jag skriva på en häromveckan och räknar med att ha den tryckt och klar för försäljning någon gång i sommar. Vänder sig till alla som är travintresserade som vill fördjupa sig och öka sina chanser till att bli långsiktigt vinnande, och täcker alla områden jag ser som grundstenar i relativt korta och koncisa ordalag och resonemang. Mer lättsmält och givande än statistik-tegelstenarna är det tänkt att den ska bli (bra mycket mer prisvärd också). Räknar inte med någon plusaffär, kundgruppen som faktiskt skulle köpa en sådan bok är nog inte så stor som någon sa, men det är ett kul hobbyprojekt och givande att lära sig ett och annat om hur man skriver, ger ut och säljer en bok.
Mittenspåren är intressanta ur flera aspekter. De kan accelerera i samma fart som bilen och behöver inte ta hänsyn till kurveffekter på startvingen. De får lite extra draghjälp bakom startbilen som tar en del vind de första metrarna, och det är oftast i mitten av banan som det är bäst underlag. Innerspåren blir ofta lite lösa då alla springer där, ytterspåren prepareras inte lika bra. Vill man inte ladda från start är det ofta lätt att komma ned i andra/tredjepar utan att ha kört något för den positionen. Det är krafter man har kvar till slut istället. Bra kuskar tar tillvara på det här, precis som du skriver, och det är också startspår som passar flest hästar.

Ser fram emot bokprojektet, det är svårt att skriva böcker.