Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Mittenspåren är intressanta ur flera aspekter. De kan accelerera i samma fart som bilen och behöver inte ta hänsyn till kurveffekter på startvingen. De får lite extra draghjälp bakom startbilen som tar en del vind de första metrarna, och det är oftast i mitten av banan som det är bäst underlag. Innerspåren blir ofta lite lösa då alla springer där, ytterspåren prepareras inte lika bra. Vill man inte ladda från start är det ofta lätt att komma ned i andra/tredjepar utan att ha kört något för den positionen. Det är krafter man har kvar till slut istället. Bra kuskar tar tillvara på det här, precis som du skriver, och det är också startspår som passar flest hästar.
Ser fram emot bokprojektet, det är svårt att skriva böcker.
|
Ja det är en grupp faktorer som tillsammans gör att mittenspåren är såpass bra, de ni nämner är också plusfaktoret. Det jag menade på var att de taktiska avvägningarna kuskarna gör är den största enskilda faktorn som gör avtryck i spårstatistiken. Om de kuskar som startar från spår 4,5 byter taktik rätt av med de som sitter på spår 2,3 t ex är jag övertygad om att det hela skulle vändas uppochner och förmodligen ännu mer därtill och 2,3 skulle bli de klart bästa. Om sedan de på spår ett skulle bli lite mindre benägna att ladda så skulle 2,3 bli totalt överlägsna.
Det här är bara teoretiserande nu och kommer förmodligen aldrig hända, och om det nu skulle göra det så blir det gradvis över en lång tidsperiod.
Kul att några här är intresserade av bokprojektet! Det är inte gjort i en handvändning som sagt, för varje kapitel och mening hamnar man i bryderier över vilket ordval och vilken nivå man bör lägga det på för att det ska bli lättläst, lättförståeligt och givande för de tänkta läsarna. Men det är lärorikt och givande även för författaren.