Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig
Jag är rätt så ny här, men det mesta du skriver tycker jag är väldigt intressant att läsa och det är väldigt nyttig och bra info för mig. Men jag tycker ditt senaste inlägg var väldigt överdrivet och felaktig. Jag kanske har fel.
För gör man en undersökning, får man väl endast undersöka med dem som går under termen om vad man undersöker i. Hästar som deltar och är fria från skador. Jag kan ha fel, men i mina ögon startar en häst väl ca 15 ggr per år. Sen är väl hästägande i grund och botten en rolig och gemensam sak, om man inte går in för det i att tjäna pengar.
Och gör man det, måste det väl finnas något bra att investera i? Men vi ska inte glömma ordet "investering". Är inte dom flesta investeringarna en risk? eller något personer gör för att dom har intresse i vad dom investerar i?
Jag håller med dig, fast jag måste ändå sätta ner foten ibland.
Ha en bra dag och fortsätt med ditt arbete, det uppskattas faktiskt av mig enormt. Men eftersom vi lever i demokrati, ville jag bara höras lite.
|
Travronden tittade på antal starter per häst för några veckor sedan. Delade inte tagit hänsyn till skadade hästar utan mätt antal hästar på tränarnas träningslistor som var tre år eller äldre, och sedan sett hur många starter de gjort. I flera länder tävlar hästarna dubbelt så ofta som i Sverige.
Det var dock inte essensen i det jag skrev, utan det handlade om hur mycket pengar hästägarkollektivet lägger ned för att starta hästarna i ett lopp. Efter att de extra tävlingskostnaderna är tagna återstår inte särskilt mycket att betala träningsavgiften med.
Om det som kommer ut från ett system där spelet omsätter 14-15 miljarder är kaksmulor så tröttnar människor på att vara hästägare. Ett rimligt mål torde ju vara att i alla fall hälften av kostnaden för att ha en häst i träning kom tillbaka till kollektivet i form av prispengar.