Citat:
Ursprungligen postat av olle
Det var väl för att alltfler började spela reducerat och inte minst pga av jätteflerbongssystemen från utlandet som gjorde att streckfördelningen blev allt mer missvisande och slutligen togs bort efter allt större protester.
|
Streckfördeningen blev mer och mer inaktuell med tiden men egentligen har det alltid varit rätt missvisande. Samtidigt förstår jag varför man valde den fördelningen tidigare och det är på grund av att det är extremt mycket enklare att räkna. Å ena sidan var det inte helt korrekt men samtidigt fick spelarna en rätt bra fingervisning på hur spelade hästarna var och alternativen var förmodligen få innan datorerna och systemen blev tillräckligt bra för att kunna räkna på raderna.
Jag vet inte om anledningen till att man valde att ta bort streckfördelningen just när man gjorde det berodde på att man insåg detta eller om man helt enkelt ville försvåra för folk att se hur det fanns spelare som gick in strax innan spelstopp och dammsög värdet men omsättning på miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av olle
Annars vill man ju som streckspelare gärna veta hur många system som olika hästar är streckade på och det funkade ju utmärkt på den tiden innan utlandsbolagen kom in med sina storspelare och innan så stor andel av spelarna använde reduceringsprogram. Då var en 85 procentare en som inte ökade värdet mycket och en 10-15 procentare en rejäl rensare. Idag blir ju många spelare upprörda när dom har en 15 procentare som vinner men sen ser att värdet på deras V75 bong bara ökar marginellt
|
Jag tror att din och andras förvirring till viss del kommer ifrån att ni som jag tidigare påpekade försöker att jämföra äpplen med päron (systemrens/systemvärde mot insatsprocenten). Men också att det inom streckfördelningen inte var begränsat till ett tak på 100% som insatsprocenten vilket gjorde att hästarna rensade mer givet sin streckprocent än vad de gör om man tittar på insatsprocenten. Ofta var en häst som var streckad på 15% av systemen spelad till 6% av insatserna. Det samma gällde de flesta favoriter som kunde vara streckade på 70-80% men egentligen bara hade 30-40% av insatserna på sig. Om man då fortsätter i gamla tankebanor och tänker sig att en 15%are ska rensa som en 15% i gammalt mått så blir det givetvis fel.