Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter
För er som är lite gröna, kan jag ge ett förenklat exempel på hur det kan vara att vara hästägare.
Statistiken visar förenklat, att 70-75 % är en förlustaffär, 15 % går ihop och knappt 10 % går med vinst.
Jag ägde 1989-2008 ca 25 travhästar. De flesta helt eller hälften. Netto kostade detta ca 2,5 mkr. Därtill kommer kostnader för resor till travbanor i Sverige, Finland, Italien och Frankrike. Eftersom hela verksamheten låg i ett AB godkände Skatteverket allt som kostnader.
Visst kunde man haft roligt för de pengarna. Men knappast roligare! Det är roligt, att ränna runt på stallbacken och morsa på tränare, kuskar och skötare och få insider tips. Och träffa traventusiaster på läktare och restauranger. För att inte tala om, när man någon gång fått gå in i vinnarcirkeln. Eller stuckit tidigare från jobbet för att köra 33 mil till Färjestad, där hästen var med i 3 sekunder innan han hoppade. Då var hemresan plötsligt 50 mil lång. Hemma låg sovande hustru och barn.
Idag är hästägaren inte på plats. Man följer hästens lopp på atg.se. Jag kan återkomma om den nya teknikens intåg och publikens uttåg från banorna. Viroid har i inlägg 367 bra idéer om travinfo inför V75.
|
jag önskar du hade rätt, men det är helt fel att 25% går runt .
Det är tyvärr mycket färre än så