Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-27, 13:03   #378
Wagner

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
För er som är lite gröna, kan jag ge ett förenklat exempel på hur det kan vara att vara hästägare.

Statistiken visar förenklat, att 70-75 % är en förlustaffär, 15 % går ihop och knappt 10 % går med vinst.

Jag ägde 1989-2008 ca 25 travhästar. De flesta helt eller hälften. Netto kostade detta ca 2,5 mkr. Därtill kommer kostnader för resor till travbanor i Sverige, Finland, Italien och Frankrike. Eftersom hela verksamheten låg i ett AB godkände Skatteverket allt som kostnader.

Visst kunde man haft roligt för de pengarna. Men knappast roligare! Det är roligt, att ränna runt på stallbacken och morsa på tränare, kuskar och skötare och få insider tips. Och träffa traventusiaster på läktare och restauranger. För att inte tala om, när man någon gång fått gå in i vinnarcirkeln. Eller stuckit tidigare från jobbet för att köra 33 mil till Färjestad, där hästen var med i 3 sekunder innan han hoppade. Då var hemresan plötsligt 50 mil lång. Hemma låg sovande hustru och barn.

Idag är hästägaren inte på plats. Man följer hästens lopp på atg.se. Jag kan återkomma om den nya teknikens intåg och publikens uttåg från banorna. Viroid har i inlägg 367 bra idéer om travinfo inför V75.
Viroid har räknat på det ekonomiska. https://www.sharps.se/forums/417548-post.html

Citat:
Folk är lite törstigare på sommaren och börjar tuta lite tidigare så omsättningen kan kanske t o m öka lite på nätspelet när flera hinner tappa omdömet.. Jag tror inte att det kommer påverka v75 banorna speciellt mycket heller. Det är inte så ofta man har v75 på sin hemmabana så de flesta intresserade masar sig nog ner i alla fall även om det blir lite senare.
Jag kan se rubrikerna (eller inte) framför mig - SPRITEN RÄDDADE TRAVET
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat