Citat:
Ursprungligen postat av Basse
I lopp 5 lirade jag tvilling med 9 som utgång, oddset började på 19ggr mot 2an och gick ner till 16ggr 30sek före start. När starten går får 9 en katastrofstart över 1600m, sist invändigt. Oddset gick upp till 27,97. det känns precis som någon lirat efter 500m körda. Nu gick det för fort där framme och 2 & 9 kom in i matchen ändå, så jag är tacksam över det högre oddset.
Men ändå, ruskigt obehagligt om det skulle stämma att det kommer in insatser efter starten gått. Haft den känslan senaste 1,5 året. Var inte alls lika ofta sådana ändringar förr i tiden. Dagens dubbel känns som ett spelform detta förekommer ovanligt ofta på.
|
Man hör de här iakttagelserna/anklagelserna rätt ofta numera. Alltför ofta för att man ska kunna avfärda det utan vidare. Men det måste göras en ordentlig undersökning för att man ska kunna avgöra om detta faktiskt förekommer. Fast man har ju läst om spelare som själva uppger att de kunnat spela efter start.
Den oddsrörelse du beskriver är kraftig men det odds som visas 30 sek före start är med viss fördröjning. Hur stor fördröjningen är vet jag inte. Men den har betydelse.
Frågan är hur stor omsättningen är vid det tillfället? Hur mycket av omsättningen kommer in under sista minuten? Osv.
En seriös undersökning skulle kunna innebära att man följer ett på förhand bestämt antal lopp. Man noterar noga hur utvecklingen varit under loppets första 500 meter eller kanske bara loppets första 10 sekunder. Detta jämförs med oddsnivå och omsättning vid två tidpunkter. Förslagsvis det som visas vid start och slutnivån.
Skulle mygel pågå kan det inte vara särskilt svårt att finna ett mönster. Kombinationen händelseutveckling/oddsutveckling/omsättningsnivå kan inte vara alltför svår att analysera.
Men det är en hel sådan här undersökning man vill se! Enstaka iakttagelser är för svåra att bedöma om man inte själv var där. Jag har inte heller sett någon samlad sammanställning av suspekta händelser.