I första avdelningen tycker jag 2 Crafty Exit är intressant.
Hästen köptes på höstauktion i england i oktober för 14 000 guineas som är en auktionsvaluta som motsvarar 1,05 brittiska pund. Med transport hem så landar kostnaden för hästen på över 200 000 sek. Hans Inge såg alltså något extra hos den hästen då han slantade upp en sådan rejäl summa ( inom Svensk galopp sett). Som jämförelse kan man se att endast 3 hästar på den svenska åringsauktionen betalades högre än så för.
Hästen gick endast 3 lopp i England som treåring och borde därför ha utveckling kvar i sig. I debuten i Sverige vann den ganska enkelt emot lite sämre hästar. Den står bra inne i loppet med sina 75 i formtal. Det vore troligt att den här hästen slutar på runt 85 i formtal . Idag behöver den bara visa upp 78-80 i prestation för att ha bra chans. Jockeybytet till PA Gråberg är också en indikation till att en bra prestation är att vänta.
Hade Hans-Inge velat ha en häst som kan 75-80 i formtal hade han kunnat köpa en här hemma i Sverige för 35-50 000 kr. Nu har han slantat upp det fyrdubbla för denna så ambitionerna är högre än så.
Oavsett vad han säger i eventuella intervjuer så tycker jag 2 Crafty Exit är mycket spelvärd på v4 till 9% och komboddsen på denna bör bevakas.
Blir i alla fall en lapp med den spik från mig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av Basse den 2015-04-01 klockan 11:32.
|