Gjorde en undersökning för något år sen. Tyvärr sparade jag inte resultatet då den bara visade ungefär vad jag förväntat mig.
Jag undersökte alla V75-omgångar som givit minst 250 000 för 7 rätt. Kollade så långt bak som ATGs resultatsida nådde. Var nog åtminstone sex år. Kan säga att det var betydligt fler högutdelningar då än det varit de senaste 1-2 åren, så underlaget var hyfsat stort.
Frågan jag ställde mig var: i hur många omgångar vinner det minst en häst som man bränner på om man utelämnar en tredjedel av hästarna i just det loppet. Alltså hur många vinnare rankar man bland de fyra sista i ett 12-hästarslopp eller bland de fem sista i ett 15-hästarslopp?
Enligt mitt sätt att se saken så är det i praktiken helgardering som gäller om man ska undvika att hamna i den situationen. Klarar man inte att hitta vinnaren på 8 hästar så kan vinnaren nästan lika ofta vara sistrankad som tredje från slutet.
Resultatet blev: knappt 70%. I knappt 70% av omgångarna, som givit minst en kvartsmille för 7 rätt, vann minst en häst som man skulle få problem att hitta om man inte helgarderade loppet.
Även om den verkliga siffran skulle vara 60% så behöver man oftast en fetpropp för att utdelningen ska dra iväg.
Min lilla undersökning stöttar alltså tanken på att helgardera potentiella skrällopp och reducera så att max en skräll får vinna. Annars spricker man oftare redan där i högutdelningsomgångar, oftare än man inte gör det.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|