Citat:
Ursprungligen postat av draken
Harry har inte alltid med alla favoriter. En kompis på jobbet missade en skaplig 7a förra året på Harry på en favorit,. Harry hade plockat bort favoriten på 8 hästar.
|
Intressant, jag inser att jag inte kan något om Harry utan går helt på en slags snabb uppfattning jag har.
MEN, jag är intresserad av urvalsteori och statistisk inferens så tänker att det skulle inte vara så svårt att uppskatta Harrys kompetens och egenskaper. T.om med en ganska god precision.
Det som behövs är att man får tillgång till ett urval av inlämnade Harry-kuponger. Helst så många som möjligt, men redan vid 50-100 harrykuponger från V75 kan man göra rätt rimliga uppskattningar av Harrys sätt att tänka och dess totala avkastningsprocent, chans för vinst i olika utdelningsintervall, mm.
Man kan från detta "urval" exempelvis enkelt beräkna:
-Uppskattad utdelning på alla inlämnade rader
-Antal rader där fem rätt skulle frysa inne pga jackpotgränsen
-Antal rader där sex rätt skulle frysa inne pga jackpotgränsen
-Nettoresultat efter storlek på Harry...
-Antal favoriter/kupong
-Antal rader bland "harryurvalet" som faktiskt gav 5,6,7 rätt
-mm... (fantasin sätter gränserna om tillgång till bra urval)
Själva nettoresultatet är svårt att bedöma utifrån resultatet på harrykupongerna, då variansen för 7 rätt är för stor för en bra uppskattning om inte urval och tidsperiod är stor. Men det går att få fram tillräckligt bra info om resultatet genom att titta på uppskattad utdelning bland inlämnade rader.
Kanske kan vara något att försöka få till någon gång?
Harry har gissningsvis en kunskapseffekt kopplad till när i tid kupongen lämnas in då kunskapsfaktorn som utnyttjas utgår i från insatsprocenten. Sen är insatsens storlek avgörande även för Harry och man skulle nog behöva göra lite antaganden om hur frekvent olika storlekar på Harry förekommer.
Men fram med harrykuponger så testar vi...