Citat:
Ursprungligen postat av olle
Det är ju ingen publik att tala om längre ens på V75 dagarna längre så det har säkert vägts in. 2-4000 personer på de flesta V75 dagar och då är det väl friserade siffror dessutom.
Det enda som lockar publik till travet numera är de stora arrangemangen på sommaren såsom elitloppshelgen, Åbergs, Stochampionatshelgen, Sprintermästarmeetinget, Bodens kvälls V75a, Årjängs stora pris och lite andra specialarrangemang (midnattstrav, gentlemannadagen på jägers).
Om man tar alla V75 lördagar från september till och med elitloppshelgen så är det väl numera bara olympiatravslördagen i april som lockar publik värd namnet. Det är säkert minst 30 lördagar som har publiksiffor under 5000 personer och många av dom 2-3000. Mycket sämre än så kan det väl knappast bli och därmed är väl risken för publikbortfall en mindre faktor att beakta när man analyserar effekterna av senare starttid för V75.
Det är tyvärr så att så länge våra travanläggningar ser ut som dom gör så går det inte att locka dit publik längre ens till V75 när servicen till V75 är så oerhört bra både på nätet och i tv. Anläggningarna och arrangemangen måste bli mer attraktiva. Se vad som hänt med hockeyn och fotbollen. Där har det byggts moderna arenor och dom är ofta fullsatta trots enormt ökad exponering både på nätet och i tv även av dom sporterna.
|
Jo Olle, det kan bli mycket sämre. Det kan bli 50 personer som när det är hundkapplöpningar i Åkersberga. Nästan en tredjedel av hela travets publik kommer från V75-dagarna. Väldigt många människor som inte kommer på vardagstravet kommer till V75 en eller ett par gånger per år. Massor av skåningar åker till Hugo Åbergs, men i övrigt är deras besök på travbanan ytterst sporadiska. Det här enda besöket håller ändå intresset vid liv under året. Det lämnas in V75, V64, V86 och DD. De känner igen de hästar och kuskar de såg i verkligheten vid sitt besök när de återkommer i startlistorna. Det håller spelet uppe.
För banorna är den här publiken viktig. En travbanechef räknade kallt med att varje besökare som betalar entré en V75-dag dessutom genererar ytterligare minst 50kr för att denne köper program och förtäring. Spelsiffrorna kommer utöver. Intäkterna betyder 150.000kr rakt in i banans kassa för varje tusental betalande besökare. Det är tufft att tappa publik, helt klart. För restaurangerna på banorna är ofta de här dagarna avgörande för om det skall gå ihop sig under ett år, eller inte.
Banorna ser dessutom ett stort värde i att kunna ge sponsorer och annonsköpare en dag där de verkligen syns, en dag då man kan bjuda in regionens politiker och visa upp verksamheten, en dag då man inte måste tjata dit lokalpressen. Det är en dag då inbitna hästägare, B-tränare och uppfödare ser till att ta med sig familjen till travbanan och visar upp vad det är de håller på med. Det är en dag då människor som inte setts på länge träffar varandra. En dag som man i alla fall utanför de tre storstäderna inte gärna vill konkurrera arrangemangsmässigt med, för V75 drar sin publik.
Det är det här som ligger i potten när Hasse Skarplöth kommer och frestar med nettot från två spelmiljoner i veckan, efter att spelare, ombud, ATG och staten fått sitt. Rätt så många travbanor har varit mycket skeptiska i processen, och om det här inte blir en riktig braksuccé så kommer Skarplöths huvud att krävas på ett fat. Hela den här idéen kommer från honom och hans TV-folk. De tror att travets profiler är några slags dokusåpadeltagare.