Ämne: v64 ÅBY
Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-09, 22:10   #80
DavidP

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 460
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det är som jag alltid brukar säga, såna där segrar kan massor av hästar ta om de har en riktigt bra dag på sommarbana. Ofta är det inte ens medvetet utan hästen blir het och rusar som man såg nu. Bara att låta dem löpa på, att ta i dem suger kraft. Har de knallform länsar de undan, om de inte pallar så blir det soppatorsk och gänget går ikapp. Taktiskt är det en enorm fördel att köra sådär, medan de andra lurpassar på varandra så löper ledarhästen på fritt och ledigt.

Sen kan man fundera på hur det kan sätta sig på hästens psyke att tömmas sådär, men jag tror inte det är så farligt för de flesta hästar. Om jag blir hästägare någon gång ska jag i alla fall ge stallorder om såna där löpningar när förutsättningarna är de rätta och jag har en häst som passar för det!
Någon enstaka gång är det nog bara nyttigt att låta hästen få tömma sig sådär. Att sätta på helstängt varje lopp när man vet att man får en het häst är nog ett bra sätt att knäcka hästen och detta har man ju sett ett antal gånger. Noble knight bla och tarzan har några dussin sådana fall med
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Chiron (+1)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat