Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-10, 16:21   #138
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1399
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Jo jag vet men jag är inne på matematiska system där du automatiskt ger varje häst samma vinstchans och resten 0. Då styrs du av antalet hästar i loppen. Har du 5 hästar har du gett alla 20% vinstchans och för att få ett positivt spelvärde innan måste alla hästarna vara spelade på under 20%. Skulle säga att man nästan försämrar systemet genom att bara spela efter hur alla andra har spelat och inte streckar de man själv tycker har störst vinstchans.
Kanske har fel men tycker att man även bör lägga in de sannolika raderna också om de inte finns med bland de positiva spelvärderna för att öka chansen till vinst eller minska svängningarna. För om du har analyserat rätt så ser du ungefär om raden kommer ge mycket eller lite. Svårt att förklara vad jag menar men hoppas att du förstår..
Det finns inget som säger att jag ger en häst 20% chans att vinna bara för att jag lägger 20% av min insats på kombinationer som innehåller den hästen.

Observera att "spelvärdet" ligger PER KOMBINATION. En häst kan vara hur spelvärd som helst individuellt. Men om du bara spelar den i kombinationer med övervärderade hästar i övrigt så går värdet snabbt upp i rök.

Och omvänt så finns det absolut argument för att inte ta bort en sannolik men övervärderad vinnare helt och hållet från systemet. Men att spela den i kombinationer med andra övervärderade hästar är ett perfekt recept för 100%-ig spel-sotdöd.