Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-10, 17:28   #144
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Precis.
Det händer att hästar man bedömt ha ett sämre spelvärde går och vinner ett lopp. Det händer varje dag, om jag skall vara ärlig. Därför måste även de hästarna med i ramen i någon omfattning. Jag vill ändå understryka att det går inte att bli en långsiktig vinnare på trav om man inte vågar plocka bort en och annan betrodd från ramen.

Det kan göras på olika sätt. Ett sätt jag brukar använda är att ta omgångens två mest streckade (eller ettan och trean, alternativt tvåan och trean) och sedan sätta kravet att endast en av dem får vinna. Det är ett ganska bra sätt att ha dem med, men ändå trycka ned antalet streck på dem. Man kan också vara relativt säker på att om bägge vinner så blir utdelningen ganska dålig.

Ett annat sätt är att försöka pricka in ett par favoriter som man tror får svårt att vinna, och lämna dem utanför ramen helt. Dåliga lägen, oskicklig kusk, tveksam form, skum bana etc. Det finns många skäl till att fälla en favorit, och lyckas man är det nästan lika mycket värt som om man satt en spik.

Man måste inte vinstchansbedöma varje enskild häst för att spela med bra spelvärde. Det räcker ofta att man hanterar de relativt få hästarna som har mer än 20% av strecken på sig rätt och sätter en spik så har man kommit rätt långt. Jag vill dock verkligen framhäva fördelarna med att använda ett reduceringsprogram och med hjälp av ABC-villkor, utgångar och några nyckeltal forma systemet till något som den matematiska spelaren inte kan uppnå.