Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Nja. Reduceringsgraden har väldigt lite att göra med om ett inlämnat system är bra eller dåligt.
|
Underbart inlägg av Strappa71. Jag har inte kunnat låta bli att le när jag läser folk som själva RANKAR varje V75 lopp. Dvs efter eget gottfinnande utan att ha egentliga skäl varför rankingen ska vara 5-3-11-4-7 t ex. Det finns i så fall tjogvis med parametrar som ska vägas in och dom allra FLESTA är helt okända för Mr Rankare. Alltså sådan ranking som är ett tyckande som inte har mycken förankring i verkligheten.
Resan Maten Sista jobbet, Formen, Utrustningen (där barfota är en enda ynka utrustningsdetalj och till och med kan försämra hästens möjligheter). Vidare har vi Kusken, Banan, Spåret, Distansen , Segerprocent, Kuskform, Årstid, Egna synintryck och jag kan fortsätta i all evighet nästan.
Någon form av reducering är givetvis nödvändig eftersom vissa hästar inte har samma vinstmöjligheter som andra i loppet. I vårt bolagssystem kör vi med utgångshästar i tre lopp och ganska ofta har vi råd att ha flera utgångshästar. Och då ska utgångshästarna vinna i två av loppen. Då har man kommit en bra bit på väg anser jag- Sällan vi spricker i dessa lopp. Om man med egna ögon (eller i lopparkivet) sett en viss häst och tycker den är för lite spelad kan den vara perfekt komplement till favoriten i loppet.
Att gräva ner sig alltför mycket i reducering och ranking tycker jag är vara ute på hal is. Men jag respekterar givetvis att det finns andra som har annan uppfattning. Alla är vi nog ganska överens om att någon form av reducering är att föredra framför matematiska DYRA system . Nog svamlat nu.