Ämne: V75-Mantorp
Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-19, 10:41   #482
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1403
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Mitt pengadrag var norsken i Avd 6. Papagayo.

8x Var det bra spelvärde ni som räknar sådant? för mig var den klar vinnare och 8x...?

Och nu när Oskar är här, får jag ställa en fråga. Varför hoppa Nocturn? Jag gillar den hästen, tyckte det va olikt denne.
Spelvärde handlar om vilken SUBJEKTIV BEDÖMNING man gör av sannolikheten för ett specifikt utfall. T ex att Papagayo skulle vinna.

Begrepp som sannolikhet tappar sin betydelse efter att något redan har inträffat. Det är ju 100% sannolikhet att det som hände har hänt så att säga.

Det som är intressant är VARFÖR du bedömde att den hästen hade större chans att vinna än vad oddset pekade mot. Dessutom är det din bedömning på förhand som gäller.

En som du har bedömt ha chansen x% att vinna, tack vare faktorn y att vinna, kan ju t ex vinna av helt andra orsaker än y. Då hade du ju ren tur att det gick in. Om orsaken y inte ens föreligger så har du ju gjort en total felbedömning dessutom.

Efterhandsanalyser av "spelvärde" är mycket svåra. Det som kan och bör göras ändå är att gå igenom de antaganden som man har gjort och se vad som egentligen hände och stämde och varför.

När man säger att man "räknar på spelvärde" så går man igenom och letar skillnader i ens egna bedömning och spelarkollektivets.

Att "räkna på sannolikheterna" är inte särskilt mycket räknande det heller. Det kluriga är att BEDÖMA hur man ska väga de olika faktorerna mot varandra. Statistik á la Sjödén är viktigt att ha med i ekvationen men det är bara en liten del av det hela.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat