Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff
Hittade en krönika av Rickard Hansson på Expressen när jag sökte lite på kallblodslopp, Olympiatravet och Åby. Skrivet den 28:e januari i år:
http://bloggar.expressen.se/rickardh...hansen-jagers/
"Apropå lopp och storbanor. I samband med Olympiatravet så kommer ett kallblodslopp att ligga på V75. På Åby. (Körts inom V4:an tidigare.)
En finalomgång, på Åby…Olympiatravet. Där går min gräns. Jag säger ingenting om ett kallblodslopp på V75 i norra delarna av landet. Men den dagen…nej! Tycker också det är synd att Åbys enda V75-finaler flyttats från den dagen till mitten på augusti."
Jag kan bara instämma i vartenda ord. Sedan var alltså beslutet att lägga kallblodsloppet på V75 redan taget i januari i år och inte först nu efter anmälningslistorna blev klara. Jag förmodar att anledningen då är den som Viroid säger, att norrmännen inte har någon egen V75:a den här helgen, och att man kände till det redan då.
|
Det var en eftergift till Norge i förhandlingarna om vilken provision Norge skall betala när de spelar till svenska tävlingar. Efter hårda förhandlingar så betalar numera Norge, Danmark och Finland tillsammans runt 25-30Mkr mer till ATG än tidigare varje år.
Det som skickade ut Silverdivisionen från V75 var stayerloppet.