Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-03, 21:40   #28
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Var skrev jag det ? V75 bara Sundsvall och söderut innebär mer än tre banor när jag tittar på kartan över landets travbanor.

Det man däremot kan konstatera är att de 9 banor (6 om man tar bort de tre eventbanorna) som finns norr om Sundsvall knappt har en häst som under ett helt år hävdar sig varken i en V75 final eller i något större unghästlopp och det säger väl det mesta om kvaliten där uppe. Då är det väl tveksamt om man ska behöva transportera hästar som hör hemma i sådana lopp upp dit.

Bodens V75 dag i juni borde räckt. Det är ett kanonevenemang där dom dessutom fixat stora pengar själv till sitt storlopp. Den dagen vore synd att ta bort. Men däremot hade nog ingen saknat V75 dagar i Umeå, Östersund, Skellefteå, Solänget och Dannero. Det är väl tom banor som man kunnat lägga ner för gott som permanenta banor i alla fall.
Känns som vi dragit detta förr... Senast V75 gick norr om Bergsåker var den 20:e September förra året då Solänget arrangerade. Det är 7,5 månader sedan. Inte ens sådana här Extra V75 som man kör i parti och minut når norr om Solvalla. De klassiska unghästloppen körs endast i södra Sverige. Det var ett jävla liv på Ludde här om året när E3 avgjordes på Gävletravet, ett par mil norr om Dalälven.

När det inte körs V75 i närheten under 2/3 av året och när alla unghästlopp avgörs söderut så är det väl inte så konstigt om det blir lite ont om hästar som hävdar sig i sådana lopp? Det är väl inte konstigare än att de kallblodslopp som körs i södra Sverige brukar vara rätt så tunna?

Visst, tar man de norrländska omgångarna och lägger dem på Visby, Arvika, Lindesberg, Åmål och Vaggeryd istället blir det kanske roliga lopp där, men jag tror du skulle tycka att det var rätt ihåliga lopp där också, utan några hemmahästar som kunde hävda sig.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat