V75-Vermo Söndag
Blir en kort start på denna slinga. Har för dålig koll på travet i Finland för att kunna kommentera alla finska hästar på helgens V75a.
V75-1 Försök till Svenska bronsdivisionen
Fyra svensktränade hästar med i detta försök och utan att kunna de åtta hästarna från Finland så känns det väl som att Ni Talar Bra Latin och Super Photogenic (med Erik A i vagnen igen) ska ha bra chans
V75-2
Kallblodslopp med 10 av 12 finska kallblod. Vet inte hur stimulerande det är för Svenska V75 spelare att sätta tänderna i ett sånt lopp men jag har i alla fall noll koll.
V75-3 Glen Kosmos memorial
I stort sett bara finska hästar här med. Man känner igen namnen på ett par men omöjligt att ranka för dom som inte följer travet i Finland utan att tillbringa timmar i de finska arkiven.
V75-4 Seppeleajo
Tre svensktränade hästar med här men det är verkligen inga stjärnor. Svårt att se någon av dom vinna om det inte är ännu sämre klass på dom i loppet som kommer från Finland.
V75-5 Pylon
4 av 12 svensktränade hästar. Ingen av dom några större stjärnor. Kan inte bedöma hur dom står sig mot de finska hästarna i denna låga klass.
V75-6 LVI Vallo
Fyra svensktränade med som håller ok klass. Av de finska har jag för mig att Absolut Newport är rätt bra och även Orderly har varit i Sverige.
V75-7 Finlandia Ajo
Dagens huvudlopp och det lopp vi kunnat spela på tidigare år innan denna dag helt plötsligt blev en svensk V75 dag. Oasis Bi borde inte vara borta. Kan de två stona som var bra som unghästar i Sverige slå den ? (Moving on resp Vincennes). Univers De Pan, Nesta Effe och Pascia Lest är väl bra hästar också. Resten känns dom utfyllnad.
Sammanfattning.
Ibland tycker man det varit onödigt att en del dagar fått V75 status. Det känns dock som storm i ett vattenglas om man ser vad vi nu ska ha på V75 menyn på söndag. För mig är det i alla fall obegripligt att man kan skita ner varumärket V75 med en sådan här omgång.
Dom som tänker spela och seriöst analysera omgången lär få väldigt många timmars hårt arbete i veckan.
|