Det är ju där alla oldtimers minns, att dom satsade hårdare och hade lite mer kunskap och speltekniskt kunnande på 70-90talet, och således fick oerhört bra betalt för denna jättelika edge.
I dag är denna kunskap gratis, samt informationen som då var unik är i dag var mans egendom. Således känner alla som vann fett för 20 år sedan, att dom bara torskar rätt ut. VILKET naturligtvis ofta är sant, enär någon som försörjer sig så väl att dom blev "homefree" sällan utvecklar sig, utan stagnerar.
Här talar jag av egen erfarenhet utifrån pokern, där jag var supertorsk på kortoxen(vilket i dag är en självklarhet enär den klubben utbildade en sanslös skara vassa kortspelare och ännu fler sport och hästspelare)
Men när internet kom, så kunde även undertecknad tjäna löjligt mycket pengar, trots begränsad kunskap, enär motståndet var ungefär detsamma som man möter på en travbana! Det vill säga hobbyspelare som gärna torskade en rimlig summa varje gång dom spelade.
Jag kunde aldrig någonsin förstå de visare pojkarna som sa att nu måste vi skörda, spela 80 timmar i veckan, fler bord, fler sajter, fler spel, för detta kommer försvinna inom fem år.
Tiden har givit dessa numera mogna män oerhört rätt, och själv är jag nöjd med att lägga ner pokerspelet 2011, då jag torskat endast 2 år i sträck, dvs jag började tugga på bankrullen. Sanslös jävla otur och spelet måste vara riggat vilket det naturligtvis i backspegeln också var, men framförallt insåg jag så småningom att jag var omkörd av massa glin som inte kunde poker, men kunde programmera och lära sig dataprogram.
Detta märkte man när man spelade livepoker, och fortfarande märker när man spelar livepoker, utmärkt exempel var cashgamespelet i England, som direksändes med 1000 bord och 1000€ upptag och låga blindar.
T o m oldtimers som slutade spela poker på 90talet klarade sig utmärkt .
Sveriges sämsta spelare genom tiderna lyckades nästan gå noll. Och då var inte ens jag där :-)
Hursomhaver så är naturligtvis lösningen på travet inte BARA försvåra loppen, utan också ändra på fundamenta.
Ändra på tilläggen så det blir 25 meter eller 15 meters tillägg samt olika former av ålderhandikapp, kuskhandikapp osv.
Ändra banornas upplopp, ändar Solvalla och Jägersro till Open Stretch som endast används vid v86 och V75 osv. ( funkar endast om det finns hyggligt hästmatrial vilket ÅBY visar när dom har V75, men annars blir favoritbetonat)
Detta för att störa all statistiska fakta som i dag är enkelt att utarbeta och finns tillräckligt med lopp för att vara sannolikt.
Men därtill också höja priset per spelad rad.
Detta måste ske successivt och höjas ungefär som sprit och mjölk, långsamt och tålmodigt.
Men viktigast och för hästsporten absolut nödvändigt är naturligtvis att statens dubbelbeskattning omgående ska bort, det skulle kosta staten 1,5 miljarder, jämför med rut och rot och inte minst krogmoms(beräknades ha kostat 5 miljarder och gav inte fler arbetstillfällen,endast bättre ekonomi för ägarna) samt sänkt bokmoms.
Det är en droppe i den djupaste och skitigaste ocean som tänkas kan, och inom en bransch som ännu så länge skapar icke akademiska arbetstillfällen i glesbygd och i det stora perspektivet skapar en oerhörd fortfarande existerande mångfald i Sverige.
Inte minst bevarar våra sedan flera tusen år betade kulturmarker som kallas jordbrukslandskap , som t o m Lundell skrivit sånger om.
VARFÖR HAR INTE ETT KOMPENDIUM GÄLLANDE HÄSTBRANSCHENS PÅVERKAN PÅ SOCIOEKONOMISKA VILLKOR SKRIVITS PÅ ST/SG UPPDRAG? Siffror och korrekta siffermässiga samband är det enda som biter på politiker, inte mjuka värden och Vinnie!
Senast redigerad av hatten1 den 2015-05-18 klockan 00:16.
|