Citat:
Ursprungligen postat av Wagner
Ska man jämföra kostnader med andra evenemang får man väl ta sånt som också direktsänds i teve. Det gör varken Roskilde eller Storsjöyran så vitt jag vet.
Det kostar inga 25 kronor att producera en keps. Säg keps + program 10 spänn.
Två omgångar av spelvärde är heller ingen kostnad för Solvalla. Troligare att Spelvärde får betala för att få marknadsföra sig på första parkett.
Två fribiljetter där varje besökare erlägger 20-35% av omsättningen i skatt betalar också sig själv.
Det här påminner lite om den exlusiva kockkniven dom skickar med när man tecknar prenumerationen på något obskyrt magasin. Kniven är "värd" mer än kostnaden för tidningen, fast den i själva verket kostat 7-8 spänn styck att tillverka i en gigantisk order.
Solvalla skulle kunna skippa allt på köpet och i stället sänka inträdet med en 50-lapp. Men eftersom det skulle dra in mindre pengar än nuvarande upplägg så gör dom inte det.
|
Vad skall vi jämföra med då? En match i Premier Leauge med något av storlagen kostar runt 400-500kr för ett par timmars underhållning.
Allsång på Skansen 170kr för en timmes TV-program.
Melodifestivalen deltävling 595kr för 90 min sändning.
Man kan diskutera mycket fram och tillbaka, men jag tror att betalningsviljan ökar om man får en bra "goodiebag" med något som har anknytning till evenemanget. Hur det än är så är det ganska många som nappar på att få den där kockkniven, ficklampan eller vad det nu är som erbjuds. Kan man fylla den med saker som kostar inget eller ytterst lite, men som har ett värde för mottagaren så desto bättre. Däremot tycker jag helt klart att Solvalla borde producera ett program som täcker alla tre dagarna, och där man får rum med en hel del bakgrundsberättelser, anekdoter, fakta och statistik. Tryckkostnaden blir väl inte så hög, utan det är väl mer produktionen som kostar.