Citat:
Ursprungligen postat av Migge
Statistik handlar väl ändå om att hitta ett genomsnitt samt specifika mönster i det man nu ska utvärdera...
Och som statistiker kan man bara dra lärdom om tidigare utfall, det finns ju ingen garanti att dåtidens siffror ska infria i framtiden!
Jens har knappast en spåkula där han med garanti kan peka ut vinnarna i varje lopp, däremot kan han peka på sannolikheter att det ska bli ett visst utfall i resp. lopp baserat på historiska data. 
|
Jag skulle vilja lägga till att den här typen av statistik där historien sammanställs också borde handla om förståelse för
variationen i materialet. Det är något i Jens sätt att uttala sig som kanske är framtvingat av att han vill spetsa till det men som jag inte håller med om. Det blir som om han skriver om sannolikheter, men ändå inte riktigt förstår konceptet.
Sen tycker jag personligen att det viktigaste när man försöker förstå all statistik i tabeller och diagram är att inte glömma att det handlar om att historien beskrivits av någon annan med en enkel modell. Alla statistiska sammanställningar innebär självfallet en reduktion av kunskap och det är här jag tycker Jens borde gå ifrån genomsnittstanken lite mer ibland i sina kommentarer.
Nu ska jag säga att jag gillar statistik, så jag låter kanske felaktigt negativ om denna guldgruva.