Citat:
Ursprungligen postat av HisMajesty
Man behöver inte statistik för att inse detta!
En fråga om lite Sunt förnuft + lite Travöga
|
Om jag ska försvara Jens, och det gör jag gärna för det finns massvis med bra saker i hans böcker, så är det att han tydligt visar upp att spelarna SOM GRUPP går för mycket på "vedertagna sanningar".
Ex startspårsstatistiken för resp klass, där det syns att spelarkåren (säkert ingen på sharps

) överskattar några startspår ÖVER TID. Spår 9 i auto på kortare distanser anses ofta vara riktigt bra och man läser varje vecka om att hästar med det spåret "
har ett perfekt läge med rygg på startsnabb häst.." Men det blir ofta sämre position därifrån än
kåren som helhet tror. Spår 1 på kort auto är annars typexemplet där många skulle må bra av att titta lite mer på statistiken än att förlita sig på sitt sunda förnuft.
Sen håller jag ju med dig om att mycket fås genom sunt förnuft och att vissa slutsatser blir konstiga eftersom det är så stor skillnad på hästarna som grupperats ihop.
Så är det med all statistik, titta bara på statistiken om gruppen
utrikes födda, där SD skriker ut hur höga arbetslöshetssiffror de har och vilken börda det är för vårt land. Men det är såklart en märklig gruppidentitet där skillnaderna är enorma inom gruppen.