Citat:
Ursprungligen postat av Khiarshoor
Bara för att jag kritiserar, behöver jag väl inte ha stenkoll på alla hästar i hela världen?
Jag följer trav. Men det finns säkert minst EN häst ute i den vida världen som kan ersätta Royal Fighter. Sedan om de tackar ja, eller vill åka så långt är en annan femma. Finns ju massa faktorer som spelar in. Men det är ju inte min uppgift?
De som sitter bakom o styr Elitloppet tjänar tillräckligt med pengar för att kunna ta det beslutet själva. De ska ha bättre koll på det.
Det måste finnas någon från Frankrike, Italien, Tyskland, USA osv osv... De finns ju miljoner hästar som säkert är skitbra som man känner mindre bra till..
Det är inte bara RF jag kritiserar, utan det är hela grejen. Som förra året. Truculent? WTF?! Juliano Rags?!
Tycker bara att de borde försöka lite hårdare. De kan man begära av dem.
|
Efter att ha följt med Elitloppet i bortemot 30 år så vill jag påstå att man från Solvallas sida har rätt så bra koll på vilka travhästar i världen som kan komma ifråga för ett Elitlopp. Det är några kriterier som måste uppfyllas:
1: Hästen skall ha form och visa att den duger i dessa sammanhang. Segrar och tider är inte allt, men det är svårt att bortse ifrån.
2: Tränaren och övrig krets runt hästen skall vilja starta i Elitloppet. Det är två tuffa heat samma dag, många hästar har knäckts för livet, och prispengarna är i sammanhanget inte inte jättestora. Juliano Rags gick förra året 09,3 i försöket och blev utslagen. 0kr på kontot. Pascia L'Est fick totalt 300.000kr för att springa 09,1 i försöket och sedan 10,2 i finalen där det räckte till en fjärdeplats.
3: Ekipaget skall vara intressant för loppet. Även om internet gjort att vi kan mycket mer om travsporten i världen så vill man ju gärna ha hästar som människor kan relatera till. Det får också gärna vara hästar som lockar publik och väcker intresse i media.
4: En häst som hjälper till att promota Elitloppet, som ställer upp i mer eller mindre officiella uttagningslopp, och som där visar att man duger skall man naturligtvis bjuda in.
Det finns hästar som 8-9 gånger av 10 skulle besegra Royal Fighter i ett Elitlopp, men de har fallit ifrån i de andra kriterierna. De verkar i aveln och är inte tävlingsmässiga just nu, de är skadade, de är inte intresserade av att komma eller så har man tävlat på franska gräsbanor, lunchlopp och norska gulddivisionen långt ifrån elitloppspublikens radar.