Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-24, 17:12   #35
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Själv betalar jag gärna i kvalitet för att minska fördröjningen. ( Så länge det som sparas i arkivet är högsta möjliga kvalitet såklart. Men där snålas det förmodligen av lagringskapacitetsskäl! :( )
Jag tror att det är någon inställningsgrej vad gäller hur de hanterar cachén. Man får ju ibland en bild som ligger betydligt längre fram i utsändningen när man startat Live, men sedan väljer den att börja streama från en tidpunkt längre bak. I vanliga ATG har man betydligt mindre fördröjning, så att nå dit borde inte vara så svårt. Att komma närmare än 20-30 sekunder är kanske svårare.

Jag tycker inte att lång fördröjning eller dålig kvalitet skall vara ett val. Det måste fungera om man skall kunna utveckla ATG och spelet framöver. Dagarna i TV4 är snart förbi, och då behöver man en modern lösning för att kunna se på travet ute i stugorna. Om det sedan är en mobiltelefon, en 65" HDTV eller något där emellan har ingen roll, det skall fungera.

(Och för kabelentusiasterna så är den tiden snart också förbi där man är inlåst i diverse kanalpaket med tablå-TV. Vi kommer inte begripa hur vi kunde hålla på med sådant om 10 år. Att satsa på ATG Live i kabelnäten tror jag är för sent).

Arkiv är viktigt. Jag vill att man kompletterar och håller ST:s databaser så långt bak i tiden som möjligt är. Varför skall man inte kunna så upp resultaten från V65:s första omgång? Eller första V75-loppet, eller första tävlingsdagen på Vaggeryd, eller något annat man finner intressant? Varför inte kunna se resultaten som Stig H hade på 1980-talet när han var som mest dominant? Och varför inte kunna se Björn Goops eller Erik Adielssons första V75-start i lopparkivet?

Jag förstår att lagringsutrymme kostar, och att många lopp kommer ses av väldigt få människor, men det finns ett värde för travsporten att kunna visa upp sin historia. Gamla försyndelser behöver inte betyda att man kan fortsätta synda. Naturligtvis i bra kvalitet, så att man om ett decennium eller två fortfarande tycker det ser OK ut när vi tittar på det med framtidens bildskärmar.