Citat:
Ursprungligen postat av overpace
Hur resultatet blir över en testvecka kan man bara gissa. Informationen måste ju nå ut och individers spelvanor förändras knappast över en natt.
Skulle avdraget på vinnarspel permanent vara 15%, är jag övertygad om att omsättningen på sikt skulle öka mer än 33%. Allt annat vore orimligt. +33% innebär ju bara att spelarkollektivets förluster (=ATGs intäkter) är oförändrade. ATG måste ÖKA sina intäkter för att det ska vara någon långsiktig mening med detta.
Däremot borde det samtidigt innebära att omsättningen på en del andra spelformer, f.a. dubbeln, sjunker en del. Den viktiga frågan för ATG är väl hur mycket omsättning man "stjäl" från konkurrenterna vid en sån här förändring.
|
ATG har ju successivt målat in sig i ett hörn med fler och fler spelformer som kannibaliserar på varandra. Det har gett en hel del små spelpotter som inte attraherar spelare med ambitioner. Vinnare och Plats har kompletterats med Tvilling, och nu håller Trio på att successivt adderas som ett spel i varje lopp. Det har gjort att Vinnarspelet tagit stryk, och det är ganska allvarligt. Ett vinnarodds är grunden i allt spel.
Därför tycker jag det är bra att ATG nu går ut och försvarar det som "den lägst beskattade spelformen". Med 15% spelavdrag sätter man också press på nätbookisarna som tagit en del av vinnarspelsmarknaden.
Man behöver i verkligheten mer än 33% spelökning, för att jobba mer för samma betalning fungerar inte i längden. Men blir resultatet inte helt tokigt kan vi kanske få se mer av detta. Jag tror ATG är medvetna om att det tar tid att ändra folks spelmönster, de har ju en viss erfarenhet på området.