Citat:
Ursprungligen postat av olle
Så enkelt är det nog inte.
Ladbrokes (ett av världens största spelbolag) slutade helt med travodds efter att under en tid haft fasta odds både till huvudbana och saxbana varje dag.
Nyligen slutade ett annat av de riktigt stora spelbolagen (expekt) med att erbjuda spel till travet i Sverige.
Det hade dom knappast gjort om dom tjänat 20 procent på allt som omsattes.
Om jag skulle starta ett spelbolag så skulle jag se risken som mycket större i att erbjuda fasta vinnarodds till mina kunder jämfört med att som atg bara administrera spelen och behålla 20 procent av det som omsattes. Oddsen blev som hos atg helt beroende på hur mina kunder fördelade spelen på de olika hästarna i resp lopp.
|
Ja, fasta odds är kul för spelarna men problemet är att de knäcker spelbolagen. Alltför många insatta travspelare mosar spelbolagen utan vidare och då har man en spelmarknad som inte fungerar. Bolagen måste gå med vinst, så (förutom för de allra största loppen) det mest sunda är poolspel med spelarnas insatser så som ATG har det idag.
Sen får storleken på avdraget avgöras av konkurrenternas avdrag, hur många kunder man vill ha, vilka kunder man vill ha, om det spelar någon roll att pengarna stannar i Sverige etc. I nuläget kan man väl inte tycka att Vinnareomsättningen hos ATG är någon succé i alla fall.