Citat:
Ursprungligen postat av olle
Så enkelt är det nog inte.
Ladbrokes (ett av världens största spelbolag) slutade helt med travodds efter att under en tid haft fasta odds både till huvudbana och saxbana varje dag.
Nyligen slutade ett annat av de riktigt stora spelbolagen (expekt) med att erbjuda spel till travet i Sverige.
Det hade dom knappast gjort om dom tjänat 20 procent på allt som omsattes.
Om jag skulle starta ett spelbolag så skulle jag se risken som mycket större i att erbjuda fasta vinnarodds till mina kunder jämfört med att som atg bara administrera spelen och behålla 20 procent av det som omsattes. Oddsen blev som hos atg helt beroende på hur mina kunder fördelade spelen på de olika hästarna i resp lopp.
|
Det stora problemet är att det inte omsätts särskilt mycket på svenskt trav. Har pratat en hel del med ett bolag om detta, och faktum är att i rätt många lopp har man helt ospelade hästar. Nätbookisarna har inga spelare som tycker det är roligt att ha ens en tia vinnare på en hundraoddsare. Man lider också av att det läcker ut information till begränsade skaror i förtid om balans, utrustning, strykningar och taktik. Det gör att vissa spelare stundtals har ett informationsövertag.
Den låga omsättningen är ett skäl till limiteringar. Det är svårt att ta ett vad som ger tre gånger hela potten om det sitter. Risken blir helt enkelt för stor på en marknad där det alls inte är ovanligt att ATG:s rörliga odds går från 15 gånger till 5 gånger under en timme efter en bra värmning och sedan provstart (ropar sedan någon expert ut den som stenklar i ATG Live kan det bli ännu värre).
Spelare som är skickligare över tid än vad oddssättaren är limiteras också. Det är ju ingen filantropisk verksamhet som bedrivs.