Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-01, 19:52   #12
overpace
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Många tror att allt blir enkelt för att man spelar stora system. Ni som tror det har fel. Självklart ökar chansen att vinna och förmodligen ökar även chansen att gå med nettovinst. Men det uppstår nya problem. T ex hur man ska hantera omgångar som riskerar att ge låg utdelning (det kan ju bli fint betalt) och rader som garanterat ger låg utdelning. Spelar man för 200 kr är ju 2000 i vinst helt ok, men inte om man spelar för 20 000.

Spelar man utifrån spelvärde på V75 har man lite att fundera över. Det är svårt även med små system, men där tänker jag att man helt enkelt inte kan ha med hästar med lågt spelvärde överhuvudtaget. 100% bortreducerade. Den mest effektiva reduceringen av alla.

Spelvärde=hästens chans att vinna jämfört med oddset/insatsprocenten.

Problemet är att hästar med lågt spelvärde vinner oftare än hästar med högt spelvärde. Det beror helt enkelt på att favoriter oftast har ett lågt spelvärde, medan det nästan i varje lopp finns skrällar med ett högt spelvärde. Men de vinner inte så ofta.

Ett exempel på en valsituation utifrån spelvärde. Det är lite extremt, men visar vad det handlar om.

Spelaren måste välja mellan en 70%-are med 50% vintchans, eller en 1%-are med 2% vinstchans. Spelar man vinnare eller DD är valet enkelt. Spelar man utifrån spelvärde måste man välja skrällen.

Och V75? Hmm, antag att man spelar alla omgångar, ca 70/år. Väljer man favoriten och spelar under 5 år så har man hittat vinnaren 175 ggr. Rensningen är värdelös men det finns ju sex lopp ytterligare att tippa...

Väljer man i stället skrällen får man en radrensning på 100 ggr, men det inträffar bara 7 ggr på fem år! Och dessutom har man sex lopp kvar att tippa...

Inte många väljer skrällen, förstås, trots att det spelvärdemässigt vore det korrekta. Skulle man ställas inför två såna här val varje vecka blir det rent löjligt. Två favoriter vinner då var fjärde omgång. Rensningen blir alltid värdelös. Två skrällar vinner en gång på 2500, en gång på 35 år. Radrenset blir grymt-10 000 ggr. SPELVÄRDE!

I varje omgång måste man göra massor utav val. I just detta exempel var det kanske inte så svårt, men om man väljer mellan en 8%-are med högt spelvärde och en 40%-are med neutralt spelvärde så blir det lite tajtare att besluta.

Varför skriver jag nu detta? Bara för att visa att det finns lite att fundera över när man väljer spelmodell för V75. Jag har ingen glasklar modell ännu utan det får ge sig efterhand. När jag spelar ensam blir det ganska vilda svingar, så jag har lite anpassning att göra.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-01 klockan 19:54.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat