Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-07, 05:50   #20
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2028
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Där fick du mej, har inte en aning. Jag spelar inga slumpspel.
Tar inga lotter. Spelar inte kortspel. Slutade med Stryktips när Jokersiffran började.

Men jag kan tänka mej om jag spelar en (1) gång på roulette, 10000:-
på rött och vinner så skulle jag vara så förvirrad så att jag förnöjt skulle
avsluta den karriären och se mej som en vinnare även om det är fel.

Mvh Ulf-Eddie
Ett travlopps utgång är beroende av så många komplexa faktorer som dessutom varierar i betydelse från lopp till lopp att utfallet går att jämföra med ett slumputfall som t ex ett rouletteslag. Givetvis med den avgörande skillnaden att alla utfall inte lika sannolika. Observera att utfallet inte är rent slumpmässigt. Det behöver det dock inte vara för att spelvärdestänket ska vara korrekt. Det räcker med att det alltid finns en viss nivå av osäkerhet i varje möjlig beskrivningsmodell.

Ta t ex V75-7 där Oliver Kronos till slut stod som vinnare. Det loppet visar upp resultatpåverkande faktorer som det är helt omöjligt att väga in på ett korrekt sätt. Och även om man väger in risken för strul och strykningar så är dessa så sällsynta att de i vanliga fall är helt försumbara. Hur ska man kunna veta sånt? Svar: Det kan man inte. Travlopp är inte i närheten av så deterministiska som t ex schackpartier mellan spelare med olika stor skicklighet.