Citat:
Ursprungligen postat av boozty
Är det bara jag som stör mig på hur många sidor byggs upp nu för tiden? Allt verkar byggas för att passa surfplattor/telefoner.
På den tiden när alla hade 4:3 skärmar så byggdes alltid navigationen på vänster sida (se classic) men nu när alla har widescreen skärmar så byggs navigationen upptill? För att få ut max av websidor nu för tiden så kan mjan lika gärna rotera skärmen 90 grader.
Nu om nånsin borde navigationsdelen vara på vänster sida när vi har skärmytan för det! Sen att det innebär lite extra kodande för att anpassa till plattor/telefoner får dom isf leva med kan jag tycka.
|
Det finns en stark igenkänningsfaktor när man låter hemsidorna se likadana ut oavsett plattform, men också att olika hemsidor har gemensamma symboler och funktionalitet så att man hittar rätt.
Är det något som teknikutvecklingen visat så är det att vi vet väldigt lite om vilka skärmstorlekar vi kommer att använda om några år. Idag skall man försöka hitta en lösning på allt från små telefonskärmar på 3-4 tum upp till folks stora TV-apparater i storleken 50-60 tum. Att göra alla nöjda är svårt.
Det man däremot ser är att trafiken från enheter med liten skärm ökar starkt. Vår telefon är alltid tillgänglig och vi använder den allt mer, samtidigt som vi i högre grad överger de långa sessionerna framför en traditionell dator för att roa oss. Det får vi nog av på våra arbeten.
Därför gör man just nu så här, eftersom det har visat sig ge bäst resultat. Att ha en mängd olika lösningar för olika skärmstorlekar är för dyrt att i längden underhålla. Varje gång man vill förändra ett grafiskt element är det ju tufft om det finns tio olika skärmvarianter att programmera om, och fundera över hur man skall utforma för bästa användarvänlighet.