Citat:
Ursprungligen postat av tomtom2
Jag förstår verkligen inte vad som är fel på startfältet till V86:an på Åmål. Förutom tränarna från närområdet, Goop, Stenströmmer, Jacobsson, Svanstedt och Horpestad så kommer Ludde dit med några hästar och dessutom Stefan Persson och Westholm. För min del är såna här startlistor oerhört mycket intressantare och roligare än när samma gamla kusar springer runt ovalen på Solvalla var och varannan vecka, när Melander har halva startfältet i lopp som inte ens är fulla och resten av hästarna i stort sett kommer från Nurmos och Wahlman. Åmål är en av våra mest gemytliga och trevliga travbanor, jag åker mycket hellre dit än till tråkiga storbanor som Åby eller Jägersro.
Jag ser verkligen fram emot en av årets trevligaste V86-omgångar på onsdag.
|
LOL. Du kan inte ha kollat startlistorna så noga. Det är till stor del hästar med väldigt lite startpoäng (=breddloppshästar) som ska tävla i lopp med väldigt stora prispengar.
Så här mycket startpoäng krävdes
Avd 1: Loppet inte fullt. Hälften av startfältet så låga poäng att dom kunnat starta i breddlopp
Avd 2: 3 årsloppet. Loppet inte fullt
Avd 3: Låga poäng genomgående i kallblodsloppet. Hela 6 st breddloppshästar
Avd 4: Fyraårsloppet. Mycket klent där större delen av fältet saknar poäng/meriter men möter en med 3500 poäng. Loppet inte fullt.
Avd 5: Loppet långt ifrån fullt och flera av dom som är med totalt meritlösa (någon inte vunnit på 4 år)
Avd 6: Loppet inte fullt. Sex rena breddloppshästar. Sex hästar stod i mellan 45-150 ggr pengarna i sina senaste starter.
Avd 7 och 8: Ok klass på båda dessa lopp.
Hur man kan undvika att se några fel på detta startfält begriper i alla fall inte jag. Vi pratar som sagt om veckans näst största tävlingsdag och med förstapriser på minst 50 000 kr i alla loppen.
Solvalla körde en breddloppsdag igår, men man kan inte om man inte ljuger påstå att det är i närheten så mycket skräphästar som startar i deras V86 lopp som är fallet på onsdag.
Sen kan man ju också undra vad Åmålstravet tillför svensk travsport. Finns massor av banor i närheten. Deras A tränare består av Anders Ehlén, John Ö Jensen och Jonny Johansson. Ska man satsa mångmiljonbelopp på en sådan betydelselös bana framöver också trots att det blir bara kärvare och kärvare ekonomiskt inom svensk travsport ?