Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-17, 21:16   #31
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
I sak har du väl rätt, Olle. Men jag tycker att det finns ett antal frågeställningar som är värda att belysa, och som är av mer strukturell karaktär. Det ATG har gjort är väl att - precis som vissa produktbolag - försöka kapa återförsäljarledet, först genom att erbjuda spel via ombud för att därefter lägga beslag på eller själva försöka nå slutkund via egna kanlaer. I ATG-fallet så handlar det om atg.se och mobila appar, kanaler som senaste 5-6 åren gått från 0 till flera miljarder i omsättning. Konsekvensen av att spelet möjliggjorts via ombud (först) och via internet är ju att man skiter att åka ut till banan (dessutom finns det ett antal andra skäl, man behöver ju bara gå på valla en vardagskväll för att bli "botad" ett halvår). Samtidigt har ju ATG ett uppdrag, "långsiktigt säkerställa de ekonomiska förutsättningarna för svensk trav- och galoppsport med bibehållen god geografisk spridning", vilket man skulle kunna säga att man lyckats "sådär" med. Jag tycker att det skulle vara mycket mer givande att öka omsättningen, att erbjuda en öppen spelplattform till andra spelbolag som kunde bedriva egen affärsutveckling, nya spelformer etc. Jag är helt säker på att det skulle se helt annorlunda ut om man kunde applicera egna gränsvärden, villkor, spelbevakning eller vad som helst och inte enbart vara helt låst till de statiska spelformer som ATG erbjuder. Naturligtvis finns det en potential att få in fler externa spelaktörer, inte bara Sydafrika och USA, men inte lika naivt som samarbeten och avtal skrivits hitintills. Och ser man till intäkterna kan man ju undra över varför argumenten till statsledningen inte biter bättre - om ATG menar allvar med sitt uppdrag - eller varför kostnaderna för ATG själva ligger på nån halv miljard per år. Jag är helt övertygad om att travupplevelse på plats behövs för "nyrekrytering" och att en sådan upplevelse inte enbart ska vara möjlig söder om Dalälven. Jag tror alltså att ATG skjuter sig själva i foten när man negligerar (det totala utraderandet) av banspelet. Men det där har man säkert koll på i Hästsportens hus...

Återkommer med mer Dannero-tankar om någon dag...

Mycket har du rätt i. vad jag fått höra av mina kontakter på ATG är att det största bekymret (!) är hur man ska få den nya generationen att besöka travbanorna. Vad händer när vi äldre är borta? Tror innerst inne att ATG känner på sig att man genom bl.a. atg live slagit undan möjligheterna för travbanorna att få flera besökare. Ekvationen går inte ihop.
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat