Citat:
Ursprungligen postat av kocken
Nybrink var i tisdags inne på att man skulle förbjuda mer än en häst från samma stall i loppen. Själv har jag varit inne på att förbjuda företeelsen ”släppa ledningen”. I princip är detta redan förbjudet, då det i reglementet står att man ska köra sin häst för ”bästa möjliga placering”. Den bästa möjliga placeringen är seger. Som det sett ut för Västerbo Paymyday och Photoboy har seger inte bara varit ”bästa möjliga” utan också ”mest troliga” placering om man inte släppt ledningen.
42 procent av V75-loppen finns från ledningen och sju procent från rygg på ledaren (utförligare siffror på sidan 292).
|
Detta är en intressant diskussion och som alltid ingår i analysmomentet...
Jag håller med om att om Photoboy tränats/körts av en hel del andra kuskar så skulle han körts i ledningen och haft bra vinstchans så som loppet blev. Nu stod det istället skrivet "släpper till Peter" i programmet.
När det gäller Västerbo Paymyday hade de sannolikt släppt spets till Untersteiner direkt med en annan tränare eftersom man som Jens skriver gör så med lågprocentare. Jörgen hade om han mot förmodan körts i spets, som han gjorde, inte släppt som han nu gjorde med en annan tränare.
Jag läste en gästkrönika på Hattens blogg som skulle vara ur hästägarens perspektiv. Hon som skrev den sa ungefär som så att sådan här "uppgjorda" saker som vi spelare får för oss inte är stämmer eftersom hästägarna skulle flytta sin häst direkt. Jag tror inte ägarna är så behjälpliga utan ägarförhållandena med många andelsägare osv ställer till det och gör det svårare/krångligare att byta tränare än det borde vara för travets bästa.