Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
För att inte tala om de fall där tränaren själv deläger.
Att tränarna äger eller deläger hästar med sin familj är såklart helt normalt. Men när det gäller andra andelshästar leder det nog till en del ganska besvärliga situationer.
|
Japp, detta är en viktig info som ofta borde lysa lika rött i programmet som skoinformationen kan göra.
Jag tycker mig se att det som förr ledde till att den mer spelade stallkamraten körde fram till dödens och försökte låsa loppet, numera
oftare leder till att den mer spelade ogenerat släpps till spets som i exemplen som nämns ovan. Beteendet är naturligt, då ett andrapris och krafter kvar, ur ägarperspektivet och de inblandade tränarna och kuskarnas hänseende inte är det sämsta. Nu ska det sägas att det varit så här länge, minns ex att Stig H ganska ofta hade det som taktik under 80-90-talet även om hans grej ofta var just att låsa loppen från dödens.
Jag tror att catchdrivers beroende av styrningar är en förklaring till att huvudtränaren får sådana här fördelar. Jag börjar nästan alltid mina loppanalyser (särskilt spetskörningar) med att titta på om favoriten kan ”få hjälp av någon”. Hit hör också olika beroende såsom släktskap och vänskapsband mellan kuskar i loppen. Lösningen är enkel:
Tidningarna måste bli bättre på att uppmärksamma detta genom att synliggöra det i sina analyser samt aktivt ställa frågorna till tränarna innan loppen. Det är ett tips till folket på betaltjänsterna!