Citat:
Ursprungligen postat av Solo
Det kan inte vara gratis att låta IT-konsulter bygga ett reduceringsprogram i ny miljö. Sen att ha kontinuerlig utveckling utlagt hos "konsulter" som de skriver om... Hur kan det gå att räkna hem med en riskkomponent inblandad? Antar att det är här kopplingen till ST-s alla bolag med ronden och spelvärde.se kommer in. Det är stora intäkter och marknader att försvara...
Något säger mig att detta är ett riskprojekt modell större. Investering i miljonklassen måste det vara för timmarna rinner alltid iväg när program ska utvecklas....Jag undrar om inte ex Travronden gjort sig beroende av stora intäkter härifrån.
Intressant utveckling som travspelsmarknaden gått emot med ST-bolagen i ena hörnet, två mediajättar i Egmont Publishing som äger spelarservice och guiden samt Daytime Media House med sina Dagens Spel, Travtjänsten, Snoken och Travinfo. Och däremellan massa olika privatpersoner och mindre aktörer...
Betaltips, reduceringsprogram mm inriktade mot olika marknader: ATG-ombud och banor tar mediaföretagen utgång i och ST mer går mot branschfolk och privatpersoner? Pinracer och hpt utmanar på ST-bolagens marknad... ��
|
Sedan några år så har Travronden en VD som heter Daniel Livensjö. Han är en driftig människa som rätt snabbt insåg att Travrondens stora styrka, papperstidningen, var en alldeles för liten bas att stå på i ett medialandskap som snabbt förändras till att bli digitalt. Det säger sig själv att det är svårt att överleva på prenumerationer när antalet B-tränare och hästägare bara minskar, och att sälja hingstannonser när uppfödningen halverats är inte heller särskilt lukrativt.
Satsningen på Jokersystemet och Spelvärde ligger helt i linje med att försöka bredda basen av intäkter. Att man satsar på att fräscha upp Jokersystemet var nödvändigt. Det har inte lagts många utvecklingstimmar på det de senaste tio åren, och risken fanns att konkurrenter skulle springa förbi dem.
Travrondens breddning av verksamheten gör dem också mer möjliga att sälja till ett bra pris. I längden tror jag inte att ST är särskilt intresserade av att äga Ronden. Mediabranschen är inget man har specialistkompetens inom, och det finns hela tiden en risk att de kommer att behöva pengar för att utveckla sig.