Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Sedan några år så har Travronden en VD som heter Daniel Livensjö. Han är en driftig människa som rätt snabbt insåg att Travrondens stora styrka, papperstidningen, var en alldeles för liten bas att stå på i ett medialandskap som snabbt förändras till att bli digitalt. Det säger sig själv att det är svårt att överleva på prenumerationer när antalet B-tränare och hästägare bara minskar, och att sälja hingstannonser när uppfödningen halverats är inte heller särskilt lukrativt.
Satsningen på Jokersystemet och Spelvärde ligger helt i linje med att försöka bredda basen av intäkter. Att man satsar på att fräscha upp Jokersystemet var nödvändigt. Det har inte lagts många utvecklingstimmar på det de senaste tio åren, och risken fanns att konkurrenter skulle springa förbi dem.
Travrondens breddning av verksamheten gör dem också mer möjliga att sälja till ett bra pris. I längden tror jag inte att ST är särskilt intresserade av att äga Ronden. Mediabranschen är inget man har specialistkompetens inom, och det finns hela tiden en risk att de kommer att behöva pengar för att utveckla sig.
|
Intressant! Tycker Ronden utvecklats positivt och tagit bra strategiska beslut senaste åren, men har ingen koll på den ekonomiska biten. Spelvärde har ju blivit lyckat, där de fått med sig många "påverkare" på sociala media med ett subtilt, modernt marknadstänkande. Många kända personligheter på sociala medier tänker inte ens på att de är "raggade" som dragplåster. Finns säkert en tanke koppla ihop spelvärde-joker-ronden ännu hårdare.
Går man in i detalj kring just jokersystemet så har jag stor respekt för er som varnar för övergången till webbgränssnitt. Men lätt förstå det beslutet när utvecklingen går i rasande takt mot mobila enheter. För att få in några miljoner/år måste de satsa på breda målgrupper och då blir det inte inte gruppen avancerade spelteoretiker som prioriteras.