Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-05, 21:22   #574
olle
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 165
Sharp$: 57052
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jo, den där omsättningen som alla tror att det skall komma något ur. Jag räknade ut att i ett lopp med 25kkr i förstapris så försvinner nästan 2/3 av prispotten från hästägarnas konton i form av tävlingsrelaterade kostnader. Sådana här utfyllnadslopp man förlänger tävlingsdagarna med är ju helt vansinniga för travets totala ekonomi.

Jag tror också jag skulle spela mer om vi fick se färre lopp med högre kvalitet på de tävlande.
Halmstad skulle ju kunna stanna vid 12 lopp igår, men körde 15. Dock var omsättningen i lopp 13-15 väldigt hög om man t ex jämför med bygdetravet i Hoting, saxbanorna på vardagar och liknande

En snabb koll på lopp 13-15 i Halmstad igår

V3 omsättning: 300 tkr
v/p omsättning i de tre loppen: ca 1,1 mkr
tvillingomsättning i de tre loppen: 600 tkr

Totalt ca 2 mkr i extra omsättning i tre extra ramlopp är väl riktigt bra.

Hela Hotings tävlingsdag omsatte drygt 600 tkr igår och prispengarna som delades ut ungefär som i de tre avslutande loppen i Halmstad.

Lycksele körde en tävlingsdag i fredags där det stora underskott för travsporten.

Hela Hagmyrens tävlingsdag i fredags med alla loppen i atg live omsatte bara drygt hälften av vad de tre avslutande ramloppen i Halmstad omsatte igår.

Hur jag än räknar så är det på dessa dagar i Norrland som de ekonomiska underskotten är gigantiska för travsporten och varje sådan tävlingsdag som man kan dra in betyder stora ekonomiska besparingar.

Det syns verkligen i synnerhet nu att vi dels har alldeles för många travbanor och dels att alla tävlingar som inte är sk huvudbana i bästa fall går i hop men oftast kostar travsporten enorma pengar.

Är det inte dags att börja med lite sunt ekonomiskt tänkande innan det brakar ihop totalt och stänga ner ca 1/3 av de tävlingsbanor som vi kör på nu ?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Emeffeff (+5)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat