Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Ja, omsättningen på V/P/T-spel är rätt OK när det är mycket folk på plats. Dock är nettot av sådant spel ganska litet. Av det som sipprar igenom och blir till prispengar talar vi om kanske 1,5-2%. Det spel som sporten tjänar mest på är streckspelen. Att lägga till lopp som man inte kan köra streckspel på är ganska meningslöst.
Det som banorna tjänar mest pengar på är entréavgifter och det som publiken spenderar på banan i form av mat, dryck och souvenirer. Halmstad hade under sina två dagar en officiell publik på ganska så exakt 25.000 personer. Förhoppningsvis betalade 80% av dem entré 150kr, totalt 3Mkr i pengar rakt in i Halmstadstravets kassa. Till det kommer intäkter från förtäringen.
Det är dock riktigt som du påpekar att tävlingsdagar som ligger fel i schemat inte genererar några pengar. Därför blir man ju lite beklämd när man ser hur det ser ut. I Onsdags körde Lindesberg V86 utan saxbana. Det var den enda svenska travbanan som arrangerade tävlingar. Galoppen hade inte heller några tävlingar då, utan man hämtade lunchtävlingarna från den norska galoppbanan Övrevoll. Om Lycksele eller Hoting kunnat få den lunchen istället hade det ju sett lite annorlunda ut med spelsiffrorna.
Igår, en söndag mitt under semestern var Kalmar den enda svenska bana som körde trav. Jo, jag vet att det var stortrav i Norge, Finland, Danmark och Tyskland, men nog hade svenska spelare uppskattat V65 från en svensk bana mer än V65 från Leangen i Norge?
Hoting körde i lördags samtidigt som Halmstad hade V75. Publik 3120 personer. Jägersro i tisdags redovisar 880 personer. Om man börjar lägga ned de små banorna skär man sönder travsportens nervsystem. Efter några år finns inte ens spelet kvar.
Travekonomi kan se ut på flera olika sätt. Lycksele, Hoting, Oviken, Arvika, Karlshamn, Lindesberg etc har inga problem med stora publikutrymmen som ekar tomma 363 dagar om året. Inga restauranger som nyttjas till några få procent av kapaciteten. Inga kuskar och tränare som skriker på nya miljoner till banskötsel så att deras barfotatravande pimpinetta unghästar kan sätta konstlade världsrekord. Något som deras miljardärer de har som hästägare vill se mer än något annat. De pengar som Lycksele, Oviken och Hoting tillsammans kostar att driva totalt sett är mindre än vad bröderna Johansson årligen köper grus för till banan i Halmstad.
|
Om du följt vad jag skrivit så har jag också sagt att Hoting, Oviken, Lycksele och Karlshamn kostar väldigt lite och att det därför inte finns någon anledning att lägga ner dom. Deras trav är koncentrerat till en vecka om året och till största delen arbetas det ideellt där. Lösningen om man vill ha kvar alla banor är kanske att ett antal andra banor får samma status och tävlar under en enskild vecka under sommaren.
Det är dock inte spelet som tyckts locka, så frågan är om inte Hotings lopp lika bra kunde vara rent bygdetrav. Om det kommer dit över 3000 personer men V5 omsättningen är på 150 tkr, V4 omsättningen 50 tkr och övriga spelformer har obefintlig omsättning så måste det vara annat än spelandet man kommer dit för och i så fall kunde dom kört utan totospel hos atg likabra.