Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-11, 11:39   #10
ExtremtRik

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3164
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Och Jens fortsätter att bekymra sig över systemrenset i sista avdelningen trots att det är klarlagt att alla vinnare ( oavsett avdelning ) bidrar till RAD-värdet med sin spel%, låt vara med någon procentenhets marginal.

Det måste vara den allra sämsta anledningen att låta bli att spika en häst.

Hur kommer det sig då att systemrenset är så olika mellan första och sista avdelningen när radrenset är som det ska?

Det beror nästan helt och hållet på den grad vilken allas system består av sammansatta system. Oavsett om man har spik eller gardering i sista avdelningen så har man som regel ett enda system kvar. Och då kan favoriten vara spik eller del av en gardering. Då är det inte märkligt utan helt naturligt att man får ett HELT ANNAT systemrens i sista jämfört med första avdelningen.
Inte bara det.

En annan är enfaldig nog att tro att väldigt ofta är de som är kvar till sista avdelningen gräddan av spelare, till skillnad från Harry Boy & Co.
Avvikelser kommer att förekomma och med tanke på att 7 vinnare är inblandade i en rad så får man passa sig att dra slutsatser på ett för litet underlag, jag menar hur många i flera aspekter jämförbara rader, undantaget de på de lägre utdelningsintervallen, kan man egentligen hitta på 10 eller ens 20 års tid?

*---*
Eftersom jag börjar bli härdad var det enda jag egentligen reagerade emot vad som anges som anledning (i sin oddsmässiga helgardering) i det fall att ("talar emot") Sugarlight blir nedspelad i dagens sista avdelning, "patriotiska norrmänn" handlar det isåfall om.

Konspiratoriska(?) fraktioner kommer att berätta att den gick ned till 1.70 efter att ha tagit(?) spets, andra (mindre konspiratoriska) kommer att peka på "robotspel" (i det fall att "robotarna" gillar nr 4).

Som troende spelare ser jag även helt andra anledningar, i det fallet hästen bedöms extra fit for fight går oddset ned osett att det är sista avdelningen, nuförtiden är marknaden så mycket mer än vid lopp 11 desperata banbesökare även om sådana förstås också finns. Jag känner förstås till effekten, vi talade ofta om den för 15-30+ år sedan.

En annan har åtminstone före dagens spelålder spekulerat i huruvida tidigare lopp varit favoritspelargödande eller ej, men till och med jag inser att vi lever i andra tider nu. När "Raketen" var ett "nytt" spel kunde man ofta se effekten när spelen från föregående lopp fördes över, det är länge sedan jag ens reflekterade över att sådant kan hända.

Går oddset upp kan det finnas skäl till detta också såsom en dålig värmning, och då är det frågan om det går upp tillräckligt mycket med tanke på motstånd.

För övrigt kan man undra vad hatten1 hittat för spännande lir om han ratar en häst med(enligt hans inlägg) 46% till 2,50 i odds, eller drar han öronen åt sig när sådant händer?

Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-07-11 klockan 12:00.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat