Ämne: V75-Rättvik
Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-27, 10:03   #15
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BroderH Visa inlägg
Ett väldigt tjat om att det är dåliga proppar! Faktum är att det är ett fåtal stortränare med unghästprofil som styr proppskrivandet. Skriver inte banorna ut unghästlopp i stor utsträckning så blir det ett jäkla liv. Dessa tränare har även de mest inflyelserika (rikaste) ägarna också, så banorna kan inte göra annat än gå dem till mötes.

Skulle inte vara några som helst problem att fylla ALLA lopp om man vill det, och det är sportcheferna medvetna om.
Jag satte mig med ST:s statistik över vad svenskfödda unghästar sprungit in 2014, sedan satte jag mig och började räkna på hur stor del av de prispengarna som kom från insatsloppen. När man räknar av de pengar som hästägarna själva slantar in så minskar unghästarnas andel av den totala priskakan rejält.

Jag kan tycka att en del pengar som idag läggs i halvtomma gulddivisioner och diverse upphissade snabblopp borde kunna omfördelas till de yngre. Alternativt att man försöker göra insatsernas andel av prissumman i de stora unghästloppen mindre.