Spelvakt
2008 drev jag under ett år en sida som hette Spelvakt. Det var en sida som jämförde spelexperter både inom travet och fotbollen (och annat också). Jag jämförde experterna utifrån hur mycket man fick tillbaka i sin plånbok om man följde deras speltips. Inget annat. Inte hur mycket de visste om sporten eller hur stort inflytande eller hur mycket mediabevakning de fick.
Anledningen till att jag drev sidan var att jag vissnade på Aftonbladet och Expressens rubriker som tjöt: "Vi satte den igen", "Mest rätt i Sverige", osv. Det är väl inte så svårt att sätta den ibland om man har sisådär 10-15 systemtips varje dag, "Lilla systemet", "Miljonchansen", "Korsdaget" eller allt vad de heter. Och precis som jag anade pekade deras lönsamhetskurvor brant nedåt. Sämst i branschen.
Jag började ta in fler tippstidningar och även sajter på nätet började jag granska, tom betalsajter åkte med. Nu hade jag nyligen vunnit en hel del pengar på trav så jag slutade jobba och satt hemma upp till knäna i dagstidningar och matade in siffror så fingrarna skavde.
Mycket jobb, men jag fick ut en del guldkorn i andra ändan. Jag hittade några sajter som faktiskt gav tipps där man gjorde plus (en sak är vad sajter och tidningar själva säger, en annan är när man svart på vitt kan visa det över tid). Jag hittade ett antal som faktiskt lurade besökare och köpare med falsk statistik och mörkade sanningar. Jag hittade modiga experter som inte tvekade att spika en tvåprocentare och fega stackare som i svaga ögonblick erkände att de spikade storfavoriter för att "annars blev man dumförklarad" när storisen förlorade.
En gång hittade jag en spelexpert som hade tippat 13 rätt på stryktipset i GöteborgsPosten. Han hade 13 rätt på tre av sina fyra systemförslag, och alla tre systemen gav över miljonen i utdelning. Efter kontroll hos Svensk Tipstjänst visade det sig att ingen i hela Sverige hade lämnat in något av hans förslag. Jag tror det billigaste gick på 400,- och det dyraste på någon tusenlapp eller så. Efter att jag hade ringt upp och pratat med experten visade det sig dessutom att inte ens han själv hade spelat. Jorasåatte...
Till saken!
Jag vill gärna att Spelvakt kommer upp på fötter igen. Kanske som en egen sida, kanske som en del av en annan sajt. Den drar publik kan jag lova så det är nog ingen dum grej att ha på sin sida. Jag engagerar mig gärna i projektet men jag vill inte vara själv - det är sjukt mycket jobb.
Därför: är någon här i forumet intresserad av att bli en del av detta? Kommentera här eller skicka en rad.
Pontus.
|