Om man ska jämföra prestation på V75 så är det inte korrekt i min mening att jämföra nettoresultat rättvist då det där handlar om att få alla sina rätt i samma omgång. Dessutom så behöver man ju som det som tidigare påpekats ett väldigt stort sample för att få några vettiga siffror givet variansen.
Vad jag menar med första delen är att om vi har två experter som båda tippar singelrader varje vecka på V75. Sven Svensson tippar konstant 5 rätt varje vecka, alltså tippar han 71% av loppen rätt medan Henrik Larsson bara sätter 25% av sina lopp, men var fjärde vecka sätter han 7 rätt och övriga tre veckor får han inte ett rätt. Då skulle jag argumentera för att Sven är en bättre expert med hans höga träffprocent, men givetvis får Henrik ett bättre resultat pengamässigt för att han har variansen på sin sida och klumpar ihop sina vinster till samma omgång.
Man måste nog bryta ner det till lopp för lopp, men givetvis kan man ju inte bara gå efter antal rätt. Utan man måste premiera lågstreckade vinsthästar som man sätter på något sätt. Och om man går lopp för lopp blir det svårt att jämföra folk med olika stora system.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Migge (+1)
|